Vikbolandsskolan ligger 2,5 mil öster om Norrköping, i Östra Husby, som är centralort på halvön Vikbolandet. Vikbolandsskolan är en F-9-skola inklusive fritidshem, med cirka 430 elever och är organiserad i fyra arbetslag.

fredag 18 januari 2019

Veckobrev från v.3 och inför v.4


Fortfarande mycket glädje i klasserna efter klass 5A som vann kvartsfinalen i “Vi i femman” Speciellt roligt att även 5B gläds väldigt mycket åt den andra klassens framgång.
På tisdag den 29/ bär det åter iväg till Linköping för den stundande semifinalen.

I båda klasserna har vi arbetat med särskilt fokus på den “checklista” som barnen har. Arbetet flyter på bra och både elever och vi lärare känner att det är en framgångsfaktor. Eleverna vet hela tiden vad som ska göras och även lättare för oss lärare att ha koll på att allt blir gjort. Den kommer även att finnas i Classroom, i hemstudieklassrummet så man kan se den hemifrån om man är sjuk/ledig. Prata gärna hemma med era barn om hur det har gått med skolarbetet under veckan.

Vi har även börjat med “Veckans mål” utifrån klassens trivselregler och där utvärderar vi även det varje vecka. Hittills har vi haft målet: Att sitta på sin plats och arbeta även detta utvärderar vi efter veckan. Några har tyckt att det varit jobbigt att man måste sitta på sin plats, man vill gärna sitta med sin “bästis” men vi ser att det brukar gå ut över prestationerna på lektionen.

I SO arbetar barnen just nu med Judendomen. De samlar fakta och gör en presentation i Google presentationer. Det fungerar väldigt bra och jag hoppas att eleverna visar upp deras alster under de kommande utvecklingssamtalen.
I svenska fortsatt stavningsträning och även mycket svenska i SO-arbetet naturligtvis.
I matte har vi arbetat med klockan och tid, vi har repeterat klockan och sedan arbetat med att räkna ut tidsskillnader. Vi avslutade veckans matte med att träna på problemlösning kopplat till tid och statistik.
I kemi har eleverna fått planera en egen undersökning, de skulle ta reda på om en marsmallow är ett nyttigt mellanmål genom att utifrån sina kunskaper om kroppen och de tester vi gjort förut.

Ni hittar i slutet av veckobrevet en länk till Doodle där ni kan boka in er för utvecklingssamtal.
Samtalen kommer att vara elevledda vilket innebär att eleven träffar vårdnadshavaren under de första 15 minuterna. Eleven presenterar olika arbeten som gjorts hittills, diskuterar kring hur det fungerar i klassen samt synpunkter på sådant som kan bli ännu bättre i skolarbetet.
Under resterande 15 minuter kommer vi lärare in i samtalet och diskuterar vidare kring kunskaper, det som fungerar väl och sådant som kan förbättras. Vi skriver sedan tillsammans en Individuell utvecklingsplan där vi dokumenterar de mål som satts upp under samtalet.

Läxor v 4

till tisdag: matteläxa arbetsblad statistik
till onsdag: 5B Glosor och text kap “Letter from America””
till torsdag:
till fredag:


Länk för bokning av utvecklingssamtal 5A
https://doodle.com/poll/a9gehttf47t36zhx

Länk för bokning av utvecklingssamtal 5B
https://doodle.com/poll/vzeui8sgrcei9ib3